گروه سرزمین - محمد باریکانی: تفاهمنامه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران با شهرداری تهران به‌عنوان سند پایلوت همکاری فرابخشی در حوزه گردشگری به ستاد هماهنگی سفرهای کشور ارائه می‌شود تا به‌عنوان الگوی همکاری بین دستگاه‌های دولتی مطرح شود.

تهران - میدان آزادی

 این خبر را رجبعلی خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران به همشهری داد و اعلام کرد که براساس این تفاهمنامه، کاهش هزینه سفر گردشگرانی که در نوروز به تهران سفر می‌کنند با ارائه خدمات رایگان مورد توجه قرار گرفته است.

خدمات رایگان به گردشگران نوروزی

تفاهمنامه گردشگری اداره میراث فرهنگی و شهرداری تهران که 2‌روز پیش به امضا رسید، قرار است با ارائه خدمات رایگان به گردشگران نوروزی که با خالی شدن تهران در فصل سفر، این شهر را به‌عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب کرده‌اند موجب ارزان‌شدن سفر گردشگران علاقه‌مند به سفر و بازدید از تهران شود. بدین‌ترتیب آن دسته از گردشگرانی که در تعطیلات نوروز به پایتخت سفر می‌کنند می‌توانند با بهره‌گیری از خدمات تهران کارت که در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد، بسیاری از موزه‌های پایتخت را به‌صورت رایگان یا با استفاده از تخفیف‌های ویژه 50درصدی بازدید کنند. همچنین حمل‌ونقل درون‌شهری گردشگران نوروزی در شهر تهران با استفاده از تهران کارت رایگان است و آنها می‌توانند برای ترددهای درون شهری خود از خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ریلی شهر تهران رایگان استفاده کنند.

تغییر در سیاست‌های سفر در کشور

رجبعلی خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران می‌گوید: یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هماهنگی بین خدماتی است که در حوزه سفر به گردشگران ارائه می‌شود.

خسروآبادی با اشاره به اینکه مبانی قانونی و تکلیف دستگاه‌ها درخصوص ارائه خدمات گردشگری از چند‌ماه گذشته مشخص شده است می‌گوید: براساس مصوبه دولت و با تشکیل ستاد هماهنگی سفرهای کشور پیش‌بینی شده است تا استان‌ها اگر برنامه‌ای برای سفر دارند خودشان نیز منابع مالی اجرای این برنامه‌ها را تأمین کنند و این مصوبه بسیار متفاوت از گذشته است. آنطور که خسروآبادی می‌گوید: پیش از ابلاغ مصوبه جدید دولت در موضوع سفر و تشکیل ستاد هماهنگی سفرهای کشور این تصور وجود داشت که سازمان میراث فرهنگی باید پول اجرای برنامه‌های استان‌ها برای ارائه خدمات به گردشگران را پرداخت کند.

مشخص‌شدن تکلیف دستگاه‌ها

تشکیل ستاد هماهنگی سفرهای کشور نه‌تنها تکلیف استان‌ها را در موضوع سفر مشخص کرده بلکه به ساماندهی و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با صنعت گردشگری یعنی مباحثی همچون امنیت، حمل‌ونقل، اسکان و پذیرایی، خدمت رسانی و تهیه سوغات و صنایع‌دستی نیز پرداخته است.

مدیران سازمان میراث فرهنگی کشور مصوبه هیأت وزیران درخصوص تشکیل ستاد هماهنگی سفرهای کشور را مکمل کارگروه گردشگری استان‌ها می‌دانند. بدین‌ترتیب که کارگروه استانی برنامه‌های خود در حوزه گردشگری را مصوب می‌کند و ستاد هماهنگی سفرهای کشور نیز اجرای مصوبات استانی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر را رصد می‌کند و اگر نقصی در همکاری‌های گردشگری بخش‌های مختلف بود گزارش آن‌را به هیأت وزیران ارائه می‌کند.

بدین‌ترتیب براساس آنچه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نیز تأکید می‌کند، با تشکیل ستاد هماهنگی سفرهای کشور، نظارت بر صنعت گردشگری به‌ویژه در فصل سفر در کشور افزایش می‌یابد و ستاد سفرهای کشور به بررسی و ارزیابی این موضوع می‌پردازد که آیا دستگاه‌هایی که براساس مصوبه هیأت وزیران مکلف به خدمت‌رسانی در حوزه گردشگری شده‌اند به وظیفه خودعمل کرده‌اند یا خیر؟

مشخص شدن این موضوع که وظیفه شهرداری‌ها در صنعت گردشگری کشور چیست؟ یا هلال‌احمر تا چه اندازه در موضوع سفر نقش دارد؟ یا حتی اعلام این موضوع که وزارت راه در بحث حمل‌ونقل چه اندازه سهم دارد و... از موضوعات مهمی است که امسال هیأت دولت به آن توجه کرده و به نظارت تکلیف مشخص شده هر دستگاه در موضوع سفر و گردشگری پرداخته است. در همین رابطه رجبعلی خسروآبادی رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران به همشهری می‌گوید: این رویکرد بسیار نوینی است و آنچه اصل است هماهنگی بین دستگاه‌هاست.

او می‌گوید که با همین رویکرد است که سازمان میراث فرهنگی با سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران تفاهمنامه گردشگری امضا کرد تا حتی کانون‌های گردشگری محلات نیز به یاری دفاتر خدمات مسافرتی بیایند و به اجرای تورهای تهرانگردی اقدام شود. خسروآبادی می‌گوید: در جلسه مشترک با استاندار تهران نیز این تفاهمنامه را به‌عنوان یک طرح پایلوت از همکاری‌های بین دستگاهی در حوزه گردشگری ارائه می‌کنیم.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران، هتل‌ها نیز در تعطیلات نوروز به گردشگرانی که به تهران سفر می‌کنند 40درصد تخفیف می‌دهند و بدین‌ترتیب برای گردشگرانی که در نوروز به تهران سفر می‌کنند و به تورهای تهرانگردی می‌روند با برخورداری از تهران کارت و تخفیف 40درصدی در اقامت و سیستم حمل‌ونقل عمومی رایگان به‌معنای کاهش هزینه‌های سفر در نوروز است.

کد خبر 250580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز